fredag 5 oktober 2012

Färdig

Tidagen bjöd på blåsigt väder. Vi hade en förhoppning att det skulle gå att flyga om morgonen men R ringde redan vid halv sju och sade att det inte var läge för ett EK-flyg. Jag kunde bara hålla med.
Dagen blev stilla med ett besök hos optiker för att förnya mitt tillstånd hos flygläkaren och sedan en långpromenad och allmän samvaro med klubbens medlemmar. På kvällen kom man igång med skolning på segelflyg så då blev mitt flygplan upptaget en stund eftersom man bogserar upp segelflygplanen med Eurostar.
Vid den tredje starten så fick den motorstörningar och segelkärran kopplade loss på rätt så låg höjd. Vibrationer och sjunkande motorvarv gjorde att man var tvungen att avbryta flygningen. Både segelkärran och och motorkärran landade utan problem. Det blev till att felsöka och R gjorde två provflygningar utan att hitta något fel. Man gissade på att det var en droppe vatten i bränslet även om det för många lät som osannolikt. Vid dräneringar som man alltid gör vid daglig tillsyn så har man aldrig upptäckt vatten i bränslet.
Så var det då dags för mig att flyga. Inte helt lugn satte jag min i flygplanet och R valde att följa med om något mot förmodan skulle hända. Vi flög omkring i fältets närhet i en timme och allt gick bra. Vi gjorde en bedömningslandning som gick fint och startade igen för en sväng till. Denna kväll var det grässtråket som gällde då asfaltbanan var avstängd för underhåll.
Så hoppade jag in själv och flög i den nedåtgående solen enligt bilden nedan i en halvtimme. Det kändes riktigt fint.
R sa att; du är ju som klar men du kan ju ta ett pass imorgon bitti och köra några studs och gå på banan. Fint. Jag är nära...
Det var inte alldeles helt lätt att somna. Full av intryck efter den sena kvällens flygning och vetskapen att jag är snart klar och även ska flyga tidigt.
Stax före kl åtta kom jag så iväg helt själv igen. Vädret var fint och vinden varierande och svag. Det blev sju landningar och sedan tog jag farväl av den fina dalabygden som badade i sol och blå himmel.
Kvar var då att skriva alla papper, tacka hjärtligt för min tid med R och Borlänge flygklubb.
Summerat i siffror har jag flugit 28.10 timmar och 164 landningar med R, 6.20 EK o 37 landningar med mig själv. Totalt 34.30 timmar och 201 landningar.
Jag är klar!

Inga kommentarer: