fredag 5 oktober 2012

Kristi himmelfärds dag, eftermiddagen

Vid tretiden så tog vi ett kort pass trots att det var hotande CB i närheten.Vi gjorde några bedömningslandningar i den tilltagande vinden. Till slut var vinden för kraftig och R landade kärran i kraftig sidvind, säkert över 10 knop. Det blev endast 20 minuters flygning.
Senare om kvällen så blev vädret något bättre. Men sidvind. R gnuggade händerna och sa att nu ska vi träna sidvindslandningar... Det gjorde vi och jag kan inte säga att det är lätt. Kärran flyger som en stövare springer och kytt kommer helt oväntat. Men det går att lära sig. R gjorde det också svårt för mig med att plötsligt dra av gasen på mer eller mindre svåra ställen. Motorstopp, är beskedet. Landa där det går om det går...alla medel är tillåtna. Då får man flyga in brant och fränt och strunta i alla regler om klaff här och bullerområde där. Ner ska man och det på fältet helst.
- Vad gör du om du får motorstopp här, frågade R.
- Eh jae, svänger in över grässtråket och landar på banan i medvind, säger jag.
- Då gör vi det säger R och drar av gasen...
Det är riktigt kul också för då får jag flyga in brant, svänga kraftigt på rätt låg höjd och landa långt in på den 2300meter långa banan.
Idag blev det då nästan fem timmar i luften och 35 landningar. En bra dag med andra ord.

Inga kommentarer: