måndag 12 maj 2014

Mer fix...

Åkte ut till kärran ikväll med en vag förhoppning om att få flyga. Den förhoppningen blev allt mindre och mindre. Oljeläckan kan vara kvar, i alla fall så var det en liten pöl på golvet. Det kan ju vara oljerester från pumpen men det såg även ut att komma från oljefiltret möjligen. Jag åkte hem de tre milen ToR för att hämta ett nytt filter, denna gång ett Rotax original. Det känns tryggt så att säga.
Jag har även upptäckt att oljekylaren saknade en skruv som givetvis behöver monteras. Glad i hågen så hade jag tagit hem den (skruven alltså) och konstaterat att det (nog) var M5 gänga. Men den M5:a som jag hade med mig passade inte konstigt nog. Medlemmen och gamle svarvaren B kom ut. "Har du ett skjutmått" frågade han, vilket jag faktiskt hade. "Men du kanske vill ha ett digitalt, undrade jag...?" "Nä, det blir så mycket nollor..."
M5 är ju alltså fem millimeter i diameter. Man lär sig alltid något nytt. Den skruv jag sökte var 4,8mm utan en massa nollor då. Hm!
Nu har jag sökt och troligen hittat att det är en maskinskruv WKS 3/16 UNC 16 mm som jag ska ha. Rätt ovanlig må jag säga. Har hittat ett företag som säljer dessa. Lite osäkert känns det men det kommer att gå att lösa på något sätt. Har mailat och frågat om jag kan köpa en skruv... Nä, jag frågade faktiskt om tio stycken. Kände att jag liksom bredde på där lite. Då har jag ju nio över och det kan ju vara bra att ha någon gång, möjligen.

Inga kommentarer: