tisdag 5 augusti 2014

Flyg med rök

Det mojnade av så fint vid 19-tiden och jag for ut till fältet efter att ha tankat upp min dunk med 20 liter 98 oktan. Jag tänkte att det kan bli en del Hangarhäng innan jag skulle kunna få en sväng. Men som sagt så avtog vinden snabbare än vad jag trott.
I vår klubbstuga så bor denna vecka Young pilots E som tjänstgör på Noliamässan varje dag. Imponerande! Denna gymnasietjej gillar flyg i stora mått och håller på att ta sitt PPL-cert. Jag erbjöd henne att följa med en sväng över stan och eftersom hon trivs allra bäst i luften så gick det bra.
Efter landning och drickapaus så for jag iväg själv en sväng till över byn och lite annat. Det är varmt i kärran. Luften kyls inte av där uppe och det var säkert 30 grader utetemp även om jag gissar att min mätare skarvar lite. Detta var första gången som jag verkligen kände att jag behärskade kärran lite mer och lite bättre. Harmoni. Flygkänsla. Samhörighet, typ. 20 timmar nästan har vi haft tillsammans och det krävs nog för att hitta varandra. Det var i alla fall inspirerande.
I luften ligger rök från branden utanför Sala och Fagersta. Norrbottens inland är drabbat och till och med i Nikkaluokta har man känt brandrök. Det syntes också där jag flög. Det stod som en vägg av dis och dimma. Märkligt att det kan sprida sig så långt.

Inga kommentarer: