fredag 5 oktober 2012

Kvällsflyg

Vinden har varit kraftig hela dagen men framåt 20-tiden så började den att avta. Vi beslöt oss att flyga lite mer och öva mer start och landning. Det blev totalt nio st. Det är inte helt lätt. Jag upplevde till skillnad från i morse att jag flög sämre och gjorde mer klantiga landningar. Det kan bero på många saker till exempel att det blåste lite sidvind. Vi gjorde även några olika övningar med att flyga in med ett stegs klaff, inget stegs klaff och tre stegs klaff. Det gör att det hela tiden är olika. Med tre steg så bromsar det rejält och inflygningsvinkeln är brant. Det gör att man inte får börja upptagningen för snabbt eftersom farten då sjunker fort. Svårt...
Jag fick även testa att ta in klaff på finalen. Från tre till två steg. Det är inte att rekommendera vad jag tidigare hört men jag tyckte att det kändes helt odramatiskt. Att ta in klaff gör att man kan planera sin inflygning på ett annat sätt och inte använda motorn som reglage för att komma rätt in till banan. Denna övning är också en förberedelse för att göra bedömningslandningar som vi ska börja med imorgon. Då ska vi också prova på att starta från grässtråket.
Det forsätter alltså :)

Inga kommentarer: