tisdag 22 juli 2014

Brandflyg

Det flygs brandflyg som aldrig förr. Värmen gör att det är torrt i markerna och med värmen följer också åskväder vilken troligen är den största orsaken till skogsbränder.
I eftermiddag fick jag följa med A som var pilot och jag som spanare på klubbens brandslinga BD syd.
Det är varmt. 30 grader. Då är det ännu varmare att på plattan rangera PA-28:an för att komma iväg i tid. Det blir inte mycket svalare på 3000 fot.
Efter ca två timmars flygning ser jag en rökpelare rakt i färdriktningen. Vi gör en liten avstickare från GPS:ens linje och sänder via RAKEL först ett meddelande "rök synlig" och sedan "brand upptäckt".
Det är ett litet område som hunnit brinna av på ett kalhygge, uppskattningsvis 30x50 meter. Vi kom alltså i rätt tid. Jag markerar platsen på vår GPS och pratar sedan med SOS och meddelar positionen. Sedan ringer de upp och vill få bekräftat exakt var branden är, de tackar för sig, vi känner oss nyttiga och flyger hem. Jag tänker vidare på de brandmän som gör en utryckning, förmodligen från Jokkmokk, i värmen, och tar sig dit via våra positioner.
Lite coolt är det ändå.
Så här skrivet NSD: Här är några av larmen larmen under tisdag eftermiddag:
Kåikull/Görjeån nära Vuollerim en skogsbrand på 50 x 40 meter upptäckt av brandflyget.






1 kommentar:

Ronnie Lindberg sa...

Kul med bilder från ovan! Och tack för era insatser, jättebra hjälp för oss i räddningstjänsten.

// Ronnie Lindberg, inre/yttre befäl, Luleå