tisdag 29 juli 2014

Kortflyg

Jag sitter med i klubbens styrelse och vi skulle ha ett möte kl 19. Kom ut till fältet strax före 18 för att montera bort den gamla inbyggda antennen som inte fungerat bra. Hade gjort förbindelse- och kvalitetsprov både lokalt och till Kallax med godkända resultat. Det betyder att min nya sprötantenn fungerar som den ska med dess improviserade jordplan.
Att ta bort den gamla antennen gick snabbt och när klubbens ultralätta kärra redan var i luften så kunde jag ju inte vara sämre.
Jag har under de dryga 15 timmar jag flugit sedan i maj mest valt lugna kvällar för att riktigt bekanta mig med kärran. Nu var det lite mer kyttigt i luften men inte på något sätt obekvämt. Jag gjorde två landningar i lite sidvind som kom och gick. Verkligen nyttigt samt att det ger mersmak då jag känner att kärran svarar bra på kommando och jag själv upplever att jag klarar av det. Kärran känns helt enkelt mer stabil är klubbens lågvingade Eurostar. Det kan förstås vara en högst subjektiv bedömning men nog torde det vara skillnad på en hög- respektive lågvingad kärra.
30 minuter i luften.

Inga kommentarer: